ABC Madrid 15-2-1986

...haya sido el soberano sonido, de increible belleza sobre todo en sus regiones madia y grave, de un cello firmado en Nàpoles en 1820, por Lorenzo Ventapane, el que màs amplia ocasiòn haya habido de gustar en el concierto que comento. Onnipresente el instrumento sòlista en los tres movimientos del “concierto” en si bemol mayor de Luigi Boccherini, se ha podido disfrutar cumplidamente, en efecto, del hermosìsimo regalo que supone el solo hecho de escuchar su timbre.


IL TEMPO 31-5-1980

“Una interpretazione di livello eccelso, che si basa su una tecnica perfetta” ha scritto un quotidiano di Praga, “un artista di straordinaria sensibilità era Vito Paternoster”.


HNA ( Kassel) March 1985

Vito Paternoster empfindet sich auch im Solopart als Einheit mit dem Ensemble, ohne Eigenwilligkeiten also, die manchem Dirigenten zu schaffen machen.


The Evening Times 1980

Vito Paternoster handled the running upper register part in the allegro as if it were easy.


THE POST (Palm Beach) 11-80

Vito Paternoster’s cello embellished every theme with bronze configurations, varying it here, playing with it there. The cello sang. It even cried a little. It was glorious.


CANBERRA TIMES 8-85

Vito Paternoster, gave a particulary beguiling performance. This is charming and graceful music of the later baroque which aims to do no more than please the ear of the listener, and does that admirably.
Vito Paternoster era il raggio luminoso ed il punto culminante della serata con il concerto n° 9 di L. Boccherini. Grazie alla montatura in budello il suono del suo violoncello era metallico e granitico in piccole dosi, ma quel suono fine e leggero, così prodotto, rimaneva costantemente presente anche nei passaggi più delicati.


Otto Weber per FRANKFURTER RUNDSCHAU 16-3-1987

Quel fraseggiare vivo, quel virtuosismo sicuro e soprattutto quel chiaro e visibile impegno personale, rendevano questa esibizione un godimento.


Nicola Sbisà per LA GAZZETTA DEL MEZZOGIORNO (23-5-1987)

UN VIOLONCELLO CHE METTE I BRIVIDI. Vito Paternoster, musicista di tempra, interprete di profonda sensibilità, oltre che dominatore dello strumento. Una esecuzione che ha affascinato il pubblico.


NICE-MATIN 1-2-1981

Le soliste en ètait Vito Paternoster, dont la belle sonoritè et la maitrise d’une extreme puretè, nous ont sèduit dès le primier mouvement. La beautè de sa musique s’impose comme l’ont prouvè les applaudissements insistants qui ont saluè l’interprètation de Vito Paternoster. VAR-MATIN Toulone 1980
Tous d’ailleurs sont à louer au plan de la virtuositè. Il y a parmi eux un apotre du violoncelle Paternoster: la voix de son instrument est tellement feutrèe dans la grave qu’elle semble un murmure de l’au-dela.


BREGENZ 1985

Selbst ein Cellovirtuose, nutzt Boccherini den warmen Ton dieses Instrumentes aus, und Vito Paternoster, der Solocellist des Ensemble, verstand es, das Weiche und Zarte dieser Musik eindringlich zu Gehor zu bringen.


FRANKFURTER NEUE PRESSE 16-3-1987

Un’esecuzione di rilievo ci è stata offerta da Vito Paternoster nella parte virtuosistica del noto concerto in si b magg. di L. Boccherini. Egli affascinava per un energico suono sulle note alte. Spiccava poi la leggerezza nella conduzione dell’arco.


DIE PRESSE WIEN 10-3-1987

Il più sorprendente era Vito Paternoster che nel concerto di Boccherini, con suono delicato e leggero ed una stupenda prontezza esecutiva, risaliva ripetutamente sull’estenzione dei violini senza perdere le sua cristallina intonazione.


JAPAN TIMES 11-1985

With Vito Paternoster as an excellent soloist, the ensemble then offered a clean, finely shaped and gracefully flowing performance of Boccherini’s original.


EL PERIODICO BARCELONA 29-5-1987

...hemos oìdo una versiòn distinta a las acostumbradas del cèlebre Concierto para violoncelo de Boccherini, magnificamente tocado por Vito Paternoster.


John White per ORFEO Aprile 1998

Certo la parete è di sesto grado, ma Paternoster è magnifico: sempre intonato anche nei passaggi a più voci, riesce a tenere la pulsazione dinamica anche nelle polifonie a tre temi, e soprattutto ricorre ad una gamma la più varia di colpi d’arco e di colori timbrici, dai suoni fisssi e duri come ghiaccio al sole dell “Sarabenda” nella seconda partita, agli accenti rapidissimi, quasi percussivi, della “Giga” della terza Partita, fino alle polifonie sostenute ad arco fermo -un vero numero di equilibrismi-per suggerire la coralità di un madrigale , nel sublime Adagio che apre la prima Sonata in Do min. Un cofanetto irrinunciabile.


Giuseppe Rossi per CD CLASSICA 5-96

Vito Paternostervi si è dedicato con grande consapevolezza stilistica puntando su una sobrietà di fraseggi e insieme su una incisività ritmica non estranee alle recenti tendenze della filologia esecutiva.
Paternoster punta, come è giusto, ad una dimensione ascetica e meditativa, lontana da ogni sfoggio virtuosistico fine a se stesso, ma ciò non significa che per difendere questa angolazione non impieghi una tecnica scaltrissima come si può verificare ascoltando la grande Ciaccona conclusiva della seconda Partita, vertice formale e spettacolare del ciclo.


Gabor Halasz per DIE RHEINENPFALZ 20-3-1995

Den Reigen eroffnete Vito Paternoster mit der authentischen Fassung von Boccherini Cellokonzert in B-dur, die an den Solisten ganz exorbitante Anspruche stellt.
Paternoster bewaltigte die heiklen Hohenfluge und halsbrecherischen Laufe uberlegen, wobei sein sanglich kultivieter, perfekt abgerundeter Celloton und seine elegante Phrasierung musikalisch erfullte Momente bewirkten.


F.R.d’E. per SUONO N° 274 Aprile1995

La lettura di Vito Paternoster è improntata al più moderno rigore stilistico, a difesa dello spirito musicale dell’epoca, L’interpretazione carica di fascino, stupisce a tratti per la marcata celerità di alcuni passi e per il contrasto con l’immagine espressiva cui l’esecuzione tradizionale di questi celebri brani ci aveva abituato.


ALBUQUERQUE JOURNAL 18-3-2002

Vito Paternoster played. Rossini’s charming miniature from his last years, “Serenata rossiniana”, was brought to life with knowing love as the pure outpouring of song it is.


http://pds.cis.nctu.edu.tw/~Freddie/recordings.html

When I first heard about this CD I couldn't believe that it was possible. Bach's Sonatas and Partitas for Solo Violin are difficult enough to play on the violin and are more complex then the Suites for Solo Cello. I was curious as to how one could play them on the Cello an pull them off. Well, on this Italian import, Vito Paternoster offers an incredible performance of these Solo Violin works on the Cello. Although the multiple stops are not as fluid as when played on a violin, this performance is remarkable. These pieces are played an octave and a fifth lower than the violin version.
David J. Grossman


http://idrs.colorado.edu/Publications/DR/DR20.2.pdf.code1/More.Bsn.CD.Review.html

Azzolini & Paternoster Play Mozart & Haydn Sergio Azzolini and Vito Paternoster
Musicaimmagine Records, MR 10034 (Qualiton Imports) 
The IDRS Anniversary CD featured Sergio Azzolini and Stefano Canuti in duet versions of arias from The Barber of Seville, arranged by 
François René Gebauer. On this new release from Musicaimmagine, Azzolini and cellist Vito Paternoster present another selection of popular opera arias, this time by Mozart, in settings by Franz Danzi. The twelve arias, arranged originally for two cellos, are taken from The Marriage of Figaro, Don Giovanni, The Magic Flute, Così fan tutte, and La Clemenza di Tito. The notes by H. C. Robbins Landon suggest that Danzi originally intended these duets for bassoon and cello, but a search through RISM determined that they were in fact composed as cello duets. Ultimately, after hearing this recording, you'll probably do as I did and ask, "Who cares?" These are charming settings of elegant music played with absolute care and integrity. 
It is wonderful to hear such carefully considered recordings of arrangements that were conceived mainly for amateur home music- making. During the opening work, the aria "Voi che sapete" from The Marriage of Figaro, the two performers achieve such a hushed pianissimo, that you'll tiptoe through your house as you listen. Their exuberance bubbles over in the next aria, "Giovinette che fate all'amore" from Don Giovanni. 
The other works on the disc are transcriptions of two chamber pieces by Haydn, the first originally a duet for violin and basso, the other a quintet for baryton, two horns, viola and bass. Finally, the popular Sonata KV 292 of Mozart closes the disc with an original work for this combination. The Haydn works are sunny divertimenti, and the Mozart is a classic of incidental music. 
As with the Mozart arias, despite the light nature of the Haydn works and the Mozart Sonata, Azzolini and Paternoster have fashioned performances that are deeply detailed and gratifying. Listen particularly to the care taken in the second movement of KV 292. Here, both artists show how successfully one can transfer performance practices from the Classic period to their modern instruments. The two work from a subdued palette of modest expressive nuances to keep everything within a poised Classical setting, yet one is constantly titillated by their dual sense of invention. 
All in all, a perfect disc for Sunday breakfasts, rainy afternoons or any other time when you can simply sit, listen and enjoy.